שינה בהפרעה – הפרעות שינה במהלך ההריון

ד"ר ריבי טאומן | צילום: Sxc.hu No Comments on שינה בהפרעה – הפרעות שינה במהלך ההריון
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הפרעות שינה שכיחות בהריון

שינויים הורמונליים ופיזיולוגיים המתרחשים במהלך ההיריון, חושפים את האישה ההרה לשינויים בדפוסי השינה, קיצור משך השינה, עייפות יומית, ירידה באיכות השינה והופעת הפרעות שינה גם בנשים שמעולם לא סבלו מכך קודם לכן. למעשה, 90% מהנשים ההרות מדווחות על בעיות שינה במהלך ההיריון.

בעיות השינה העיקריות המדווחות, הינן ירידה באיכות השינה, בעיות בשמירה על רציפות השינה, משך שינה קצר, עייפות, הפרעות נשימה בשינה ותסמונת הרגליים חסרות המנוח. מחקרים אחרונים מלמדים, שבדומה לתחלואה הכרוכה בהפרעות שינה באוכלוסיה הכללית, להפרעות שינה בנשים הרות ישנן השלכות בריאותיות והן עלולות להשפיע על מהלך ההיריון ועל תוצאותיו. לדוגמה: נמצא קשר בין הפרעות נשימה בשינה והופעה של רעלת הריונית, וכן קשר בין משך שינה קצר בסוף ההיריון, לבין משך לידה ארוך ועליה בשכיחות ניתוחים קיסריים. בנוסף, הפרעות שינה יכולות לעורר או להחמיר תסמינים של חרדה ודיכאון, להשפיע על מערכת היחסים עם בן הזוג, ואף עם התינוק הנולד, ולדחות את מועד חזרתה של האם למעגל העבודה.

 

השכיחות הגבוהה של הפרעות שינה בקרב נשים הרות, והעדויות לההשלכות הבריאותיות של הפרעות אלו, הביאו להוספת אבחנה חדשה ברפואת שינה, הנקראת Pregnancy Associated Sleep Disorders, והמלמדת על הקשר ההדוק בין הריון והפרעות שינה.

כאמור, הפרעות שינה עלולות להופיע לראשונה בזמן ההריון, בנשים שמעולם לא סבלו מהן בעבר, אולם הריון גם עלול להחמיר הפרעות שינה שהחלו עוד טרם תחילתו.

 

הפרעות שינה שכיחות בהריון

 

שתי הפרעות השינה השכיחות בהריון, הן תסמונת הרגליים חסרות המנוח והפרעות נשימה בשינה.

כ-27% מהנשים ההרות מדווחות על תסמונת הרגליים חסרות המנוח (Restless leg syndrome) בטרימסטר השלישי. זוהי הפרעה המתבטאת בתחושה של כאב/אי נוחות ברגליים, בעיקר במנוחה בשעות הערב, עם צורך להזיז את הגפיים ותחושת הקלה לאחר מכן. הפרעה זו גורמת לקשיי הירדמות ועלולה לפגוע ברציפות השינה ובאיכותה. ההפרעה קשורה לעיתים קרובות לירידה במחסני הברזל או הפולאט. הטיפול כולל הקלה על הסימפטומים, באמצעות תכשירי ברזל או פולאט במקרים של חסר, ובמידת הצורך טיפול תרופתי.

 

הפרעות נשימה בשינה (Sleep disordered breathing)

 

נובעות מחסימה של דרכי האוויר העליונות על רקע תפיחות/בצקת בדרכי האוויר העליונות, הרמה של הסרעפת עם הפחתה של נפחי הריאה והעליה במשקל. הפרעות אלו מתבטאות בהופעת רעש נשימתי בשינה (נחירות), הפסקות נשימה, יובש בפה, "נשימה כבדה" ועייפות/ישנוניות יומית. נמצא שכ-30% מהנשים סובלות מהפרעות נשימה בשינה במהלך ההריון ושהפרעות אלו מעלות את הסיכון להתפתחות סוכרת הריונית ורעלת. במידת הצורך, ניתן לאבחן ולטפל בהפרעות נשימה בשינה גם במהלך ההריון. האבחנה מתבצעת בעזרת בדיקת שינה לילית והטיפול כולל תכשירים להפחתת הגודש האפי, ובמידת הצורך מתן חמצן או שינה עם מכשיר המספק אויר בלחץ חיובי (CPAP).

 

בשנים האחרונות מתבצע במרכז הרפואי תל אביב, מחקר אשר בודק את השפעת הפרעות נשימה בשינה במהלך ההריון על העובר. ממאמר שפורסם לאחרונה והתבסס על סמנים בדם העוברי, ומתוצאות ראשוניות אחרות, מתברר שלהפרעות נשימה בשינה במהלך ההיריון קיימת השפעה על העובר המתפתח.

 

ד"ר ריבי טאומן היא מומחית ברפואת ילדים, רופאה בכירה במכון ריאות, טיפול נמרץ, ורפואת שינה, ביה"ח "דנה-דואק" לילדים



0 תגובות